Konferenser
Här hittar du information och material kring kommande och genomförda konferenser.
Forskningskonferens om att förebygga HRV i skolan – 19 november 2024
Forskningskonferensen vänder sig till skolchefer, rektorer och lärare samt övrig personal som arbetar inom förskola, grund- och gymnasieskola men även aktörer som samarbetar med skolan såsom socialtjänsten.
Datum och tid: tisdag den 19 november kl. 08:30-17:00
Plats: Linköping Konsert & Kongress.
Konferensen är kostnadsfri. Sista anmälningsdag är fredag 1 november.
Konferensen kommer att spelas in och kan ses i efterhand. På denna sida kommer även finnas möjlighet att ladda ner presentationer och annat material.
Program
08:30-09:00 Frukost och registrering
NCH och moderator hälsar välkommen
Öppningstal skolminister Lotta Edholm
Förskola och skola som arena för förebyggande arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck
Siv-Britt Björktomta (fil. dr. i socialt arbete, Uppsala universitet) förklarar våldets olika uttrycksformer utifrån ett kontinuum, belyser komplexiteten i hedersrelaterat våld och förtryck och visar hur det förebyggande arbetet inom skolan kan utvecklas.
Paus med kaffe och te
Barnet i centrum eller i kläm? Om rättighetsbaserat arbete och normkonflikter i förskola och skola.
Hanna Cinthio, (fil.dr. i socialt arbete, Malmö universitet) belyser hur synen på barns fri- och rättigheter utifrån läroplan och värdegrund kan möta vårdnadshavares motstånd och hur det kan bemötas på ett relevant och verklighetsförankrat sätt.
Bygga Broar med praktiska exempel från olika förskolor i landet
Emmelie Rönnblad (projektledare och utbildare) och Linda Ohlsson (verksamhetsledare) på Bygga Broar beskriver utifrån sina erfarenheter från olika förskolor, hur begränsande normer kan identifieras, motverkas och förebyggas samt hur detta kan ske i samverkan med vårdnadshavare.
12:00-13:00 Lunch
Arbetet med hedersfrågor i skolan och svenskundervisningen
Anna Vogel (docent i nordiska språk, Stockholms universitet) och Pia Raattamaa Visén (docent i språkdidaktik med inriktning mot svenska, Stockholms universitet) visar med exempel från sin forskning hur arbetet med hedersproblematik kan ta sig uttryck i skolan och bidrar med didaktiska verktyg och resurser för undervisning om hedersrelaterat våld och förtryck.
Högstadielärare från Gottsundaskolan presenterar hur de arbetar med hedersfrågor
Lotta Svedberg (lärare i svenska, engelska plus utvecklingsledare), Emma Bastin (lärare i matematik, engelska och svenska som andraspråk) och Emma Strandberg (lärare i svenska som andraspråk), berättar om hur de i framför allt svenskundervisning samtalar om hedersnormer med hjälp av skönlitterära texter.
Digitala perspektiv på hedersproblematik
Hanna Cinthio beskriver den digitala dimensionen av hedersrelaterat våld och förtryck – hur appar och sociala medier kan erbjuda gemenskap och stöd samtidigt som de kan även användas för att utöva kontroll, hot och ryktesspridning. Syftet är att visa vad vi behöver tänka på för ett mer förebyggande arbete när det gäller den digitala sfären.
Eftermiddagsfika
Novahuset om hur skolpersonal kan arbeta förebyggande mot digitalt våld och förtryck
Moa Lindh (ansvarig för förebyggande och uppsökande verksamhet) berättar om Novahusets skolpaket och hur skolor kan arbeta förebyggande när det gäller digitalt våld och förtryck.
Skolsocialt arbete med hedersrelaterat våld och förtryck
Sara Högdin (docent i socialt arbete vid Akademin för hälsa och välfärd, Högskolan i Halmstad) belyser skolkuratorers roll när det kommer till att identifiera och förebygga HRV, vilka förutsättningar som behöver finnas på plats och vilka dilemman som kan uppstå i detta skolsociala arbete.
Praktiska exempel från elevhälsan och i samverkan med socialtjänsten
Sara Karlström (skolkurator på Vasaskolan och Egebyskolan i Mjölby kommun) delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter av hur utsatta kan uppmuntras att våga berätta och hur stöd och skydd kan fås i god samverkan med socialtjänsten.
17:00 Dagen avslutas