Till dig som är könsstympad eller rädd att bli könsstympad

Innehåll

Tips var du kan söka hjälp

Är du rädd att bli könsstympad
eller har du blivit könsstympad?
Det kan göra att du mår dåligt eller har ont.
Därför är det viktigt att du söker hjälp.

Du kan prata med någon du litar på.
Du kan också kontakta socialtjänsten där du bor.
Går du i skolan kan du kontakta
skolkuratorn eller skolsköterskan.

Du kan också kontakta en

  • ungdomsmottagning
  • vårdcentral
  • gynmottagning.

Du som är vuxen behöver inte berätta vem du är
när du söker hjälp.

När du behöver mer hjälp

Den som blivit könsstympad har det ofta svårt
och kan behöva mycket hjälp.
Det gäller även den som är rädd
att bli könsstympad.

Du kan ha ont eller må dåligt på flera sätt
om du blivit könsstympad.
Då kan det kännas bra att prata med någon.

Här kan du prata med någon och få hjälp:

  • Polisen
    Ring 114 14 eller om det är mycket bråttom 112.
    Klicka på länken för mer information: Polisen

  • Rätt att välja
    när du känner dig hotad till exempel.
    Ring 020-57 70 70.
    Klicka på länken för mer information: Rätt att välja

  • Kvinnofridslinjen
    när du blivit hotad eller slagen till exempel.
    Ring 020-50 50 50.
    Klicka på länken för mer information: Kvinnofridslinjen

    Du kan ringa till Kvinnofridslinjen när som helst
    och det finns alltid någon som svarar.
    Det är gratis att ringa.

  • Barnombudsmannen
    om du vill veta vilka rättigheter barn har.
    Ring 020-23 10 10.
    Klicka på länken för mer information: Barnombudsmannen

Om du behöver vård

Det finns två ställen i Sverige
som hjälper den som blivit könsstympad.
Där finns läkare som är experter och där kan du få vård.

Här finns de två ställena:

  • Stockholm, Amelmottagningen
    Ring 08-123 627 00.
    Klicka på länken för mer information: Amelmottagningen
  • Göteborg, Vulvamottagning
    Ring 031-332 67 00
    Klicka på länken för mer information: Vulvamottagning

Du kan också få vård på ett sjukhus där du bor.

Bra att veta när du ska träffa en läkare

  • Du har rätt att ha med dig en tolk
    eller en teckenspråkstolk om du behöver det.
  • Går du i skolan kan du be
    att en skolsköterska eller skolkurator följer med.

Det här är också bra att veta
när du ska träffa en läkare:

  • Du som går i skolan får gå ifrån lektionen.
  • Du kan säga till om du helst vill träffa en kvinnlig läkare.
  • Du får vara ensam med läkaren om du vill.

Vad är könsstympning?

Här kan du läsa mer om könsstympning.
Klicka på länken för mer information: Vad är könsstympning?

Det är förbjudet att könsstympa

Det är förbjudet att könsstympa flickor och kvinnor.
Klicka på länken för mer information: Det är förbjudet att könsstympa

Den här webbplatsen använder kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. En del av dessa kakor är tredjepartskakor. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Läs mer om kakor och hur du kan stänga av dem.