Utredningen föreslår att principen om barnets bästa stärks i samband med att vården upphör, att Socialnämndens skyldighet att överväga vårdnadsöverflyttning tidigareläggs, att Socialnämnden blir skyldig att följa upp barns situation när tvångsvården har upphört samt att Socialnämnden får möjlighet att besluta om drogtester för vårdnadshavare och föräldrar.
Länsstyrelsen Östergötland anser att målgruppen barn och unga utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck borde ha varit mer närvarande i utredningens bakgrundsbeskrivningar, och att förslagen och konsekvenserna skulle ha analyserats utförligt utifrån den aktuella målgruppens behov. Vid överväganden kring vårdens upphörande, flyttningsförbud samt uppföljning, genomsyras utredningen av ett tydligare fokus på missbruk, vilket är bra utifrån de barn som är placerade utifrån den problematiken samtidigt som utredningen saknar andra viktiga perspektiv. Länsstyrelsen tillstyrker förslaget att socialnämnden särskilt ska överväga om det finns skäl att ansöka om vårdnadsöverflytt när barnet har varit placerat i samma familjehem i två år. Länsstyrelsen emotser förslaget att införa en skyldighet för socialnämnden att följa upp den unges situation efter avslutad LVU-vård, och att uppföljningsansvaret ska träda in först när flyttningsförbud eller tillfälligt flyttningsförbud har upphört och barnet eller den unge har återförenats med den eller dem som har vårdnaden om hen. Länsstyrelsen Östergötland anser det önskvärt med förtydliganden i förarbetena kring att uppföljning aldrig ska ersätta vård.
Diarienummer: 801-3983-2021