Nu kan du anmäla dig till NCH:s forskningskonferens om att förebygga hedersrelaterat våld och förtryck

Jobbar du inom skola eller samverkar med skolan och vill ta del av aktuell forskning om att förebygga hedersrelaterat våld och förtryck? Anmäl dig till NCH:s forskningskonferens i Linköping den 19 november. Forskningskonferensen vänder sig till lärare samt övrig personal som arbetar inom förskola och skola men även andra aktörer såsom socialtjänsten.

Skolminister Lotta Edholm öppnar konferensen som syftar till att belysa skolans viktiga roll i arbetet med att motverka och förebygga HRV. Du kommer att få ta del av den senaste forskningen på området, lyssna på lärare och andra yrkesverksamma som berättar om det arbete som sker idag samt vikten av en god samverkan med socialtjänsten. Med konferensen vill NCH också bidra till ett ökat utbyte mellan forskning och praktik.

Datum och tid: tisdag 19 november 2024, kl. 08:30-17:00
Plats: Linköping Konsert & Kongress

Konferensen är kostnadsfri.

Konferensen kommer att spelas in och kan ses i efterhand.

Sista anmälningsdag är fredag 1 november.

Till anmälan

Har du frågor kring konferensen? Hör av dig till konferens.nationellt.centrum.mot.HRV.ostergotland@lansstyrelsen.se

Program

08:30-09:00 Frukost och registrering

NCH och moderator hälsar välkommen

Öppningstal skolminister Lotta Edholm

Förskola och skola som arena för förebyggande arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck

Siv-Britt Björktomta (fil. dr. i socialt arbete, Uppsala universitet) förklarar våldets olika uttrycksformer utifrån ett kontinuum, belyser komplexiteten i hedersrelaterat våld och förtryck och visar hur det förebyggande arbetet inom skolan kan utvecklas.

Paus med kaffe och te

Barnet i centrum eller i kläm? Om rättighetsbaserat arbete och normkonflikter i förskola och skola.

Hanna Cinthio, (fil.dr. i socialt arbete, Malmö universitet) belyser hur synen på barns fri- och rättigheter utifrån läroplan och värdegrund kan möta vårdnadshavares motstånd och hur det kan bemötas på ett relevant och verklighetsförankrat sätt.

Bygga Broar med praktiska exempel från olika förskolor i landet

Emmelie Rönnblad (projektledare och utbildare) och Linda Ohlsson (verksamhetsledare) på Bygga Broar beskriver utifrån sina erfarenheter från olika förskolor, hur begränsande normer kan identifieras, motverkas och förebyggas samt hur detta kan ske i samverkan med vårdnadshavare.

12:00-13:00 Lunch

Arbetet med hedersfrågor i skolan och svenskundervisningen

Anna Vogel (docent i nordiska språk, Stockholms universitet) och Pia Raattamaa Visén (docent i språkdidaktik med inriktning mot svenska, Stockholms universitet) visar med exempel från sin forskning hur arbetet med hedersproblematik kan ta sig uttryck i skolan och bidrar med didaktiska verktyg och resurser för undervisning om hedersrelaterat våld och förtryck.

Högstadielärare från Gottsundaskolan presenterar hur de arbetar med hedersfrågor

Lotta Svedberg (lärare i svenska, engelska plus utvecklingsledare), Emma Bastin (lärare i matematik, engelska och svenska som andraspråk) och Emma Strandberg (lärare i svenska som andraspråk), berättar om hur de i framför allt svenskundervisning samtalar om hedersnormer med hjälp av skönlitterära texter.

Digitala perspektiv på hedersproblematik

Hanna Cinthio beskriver den digitala dimensionen av hedersrelaterat våld och förtryck -hur appar och sociala medier kan erbjuda gemenskap och stöd samtidigt som de kan även användas för att utöva kontroll, hot och ryktesspridning. Syftet är att visa vad vi behöver tänka på för ett mer förebyggande arbete när det gäller den digitala sfären.

Eftermiddagsfika

Novahuset om hur skolpersonal kan arbeta förebyggande mot digitalt våld och förtryck

Moa Dahlquist (ansvarig för förebyggande och uppsökande verksamhet) berättar om Novahusets skolpaket och hur skolor kan arbeta förebyggande när det gäller digitalt våld och förtryck.

Skolsocialt arbete med hedersrelaterat våld och förtryck

Sara Högdin (docent i socialt arbete vid Akademin för hälsa och välfärd, Högskolan i Halmstad) belyser skolkuratorers roll när det kommer till att identifiera och förebygga HRV, vilka förutsättningar som behöver finnas på plats och vilka dilemman som kan uppstå i detta skolsociala arbete.

Praktiska exempel från elevhälsan och i samverkan med socialtjänsten

Sara Karlström (skolkurator på Vasaskolan och Egebyskolan i Mjölby kommun) delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter av hur utsatta kan uppmuntras att våga berätta och hur stöd och skydd kan fås i god samverkan med socialtjänsten.

17:00 Dagen avslutas

Den här webbplatsen använder kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. En del av dessa kakor är tredjepartskakor. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Läs mer om kakor och hur du kan stänga av dem.